
Mikael Øye Hegnar har i lang tid arbeidet med et mangfoldig spekter av materialer slik som med kull, tekstilfarger, eggetempera, oljemaling, freskoteknikker Hans praksis kjennetegnes av en kontinuerlig utforskning av nye teknikker, der han forener grafikk, maleri og tegning i verk som balanserer struktur og tilfeldighet. I «Rammens lov» står voksmonotypier og oljepastellarbeider på papir i fokus, en teknikk Hegnar utviklet under et treårig opphold ved Linoljefabrikken i Oslo.
Hegnars voksmonotypier er basert på enkaustikk – flytende bivoks blandet med fargepigmenter på varmeplate. På den oppvarmede platen smelter voksstiftene, og de flytende komposisjonene overføres til tynt japansk papir ved å rulle papiret over motivene. Denne metoden muliggjør arbeid på lange papirruller, der motiver gjentas og bearbeides. Motivene trenger gjennom papiret, noe som gir betrakteren mulighet til å oppleve dem fra ulike vinkler, og tilfører en unik romlig dimensjon til arbeidene.