Carroll Dunham, «Places and Things (#4)» (utsnitt), The Grenfell Press, 1992 © Dunham, Carroll/BONO
Foto: Nasjonalmuseet / Andreas Harvik
  • 3. februar–21. mai 2023
  • Nasjonalmuseet – Galleri grafikk og tegning

Den amerikanske kunstneren Carroll Dunham er internasjonalt kjent for sine malerier, tegninger og grafiske verk. Dette er den første museumsutstillingen i Norden av hans grafikk.

I like the idea that my prints can look a lot of different ways. 
Carroll Dunham, 2022

Dunhams grafikk viser et stort spenn i uttrykk, motiv og tema. Inspirert av omgivelser, egne erfaringer, kunsthistorie og popkultur, retter han blikket mot både det lille og det store – fra science fiction og universets uendelighet til kroppslige figurer og fremstillingene av bladverket på et tre.

Siden midten av 1980-tallet og fram til i dag har han utforsket ulike teknikker som litografi, etsning, linosnitt, tresnitt og silketrykk. Dunham har vært knyttet til flere av de viktigste grafiske verkstedene i USA.

Utstillingen viser et utvalg fra en større gave som Nasjonalmuseet nylig mottok av kunstneren. Gaven består av hele 161 grafiske blad fra 1980-tallet og fram til i dag.

En forkjærlighet for helhet

Dunham arbeider gjerne i serier og har en forkjærlighet for grafiske mapper, som samler og omslutter de grafiske bladene til en helhet. Utstillingen viser kunstnerens grafiske mapper fra midten av 1980-tallet og fram til i dag. Slik kan vi følge hans utvikling fra abstraksjon til figurene som dukket opp tidlig på 1990-tallet. Dunham er særlig kjent for seriene Badere, Brytere og Trær.

Eksplosive former og intense farger

Red Shift (1987–88) er Dunhams første grafiske mappe. Den inneholder fem litografier og ble trykket hos det kjente grafikkverkstedet Universal Limited Art Editions (ULAE). Uttrykksmessig kan serien minne om det første litografiet hans, men i Red Shift innleder han samtidig en intens utforskning av farger. Ikke mindre enn 18 litosteiner og 22 aluminiumsplater ligger til grunn for utviklingen av serien.  

I den grafiske mappen Places and Things (1991–1992) dukket det for første gang opp antydninger til figurer. I serien følges en forenklet form som strekker seg opp eller presses ned. Hulrom som minner om øyne eller en munn gir liv til karakteren – en forenklet tegneseriefigur eller kanskje et monster? Den svarte konturlinjen hinter både til tegneserier og kunsthistorien, med referanser både til Walt Disney så vel som til Matisse og Picasso.

Art’s been around an awfully long time, and the human body has been a subject since the beginning.
Carroll Dunham, 2022

På slutten av 2000-tallet dukket den kvinnelige baderen opp i Dunhams kunst; Et motiv med lang tradisjon i kunsthistorien. I serien Where am I? (2014–2015) betraktes en badende kvinne av en mann som soler seg. Landskapet er tropisk og omgitt av blått hav, sol og fargerike blomster.

Kunstnersamtale med Carroll Dunham

Jobber ... Jobber ...

Utforsk utstillingen i 3D

Presseomtale

– Carroll Dunhams utstilling på Nasjonalmuseet utviser en smittende forkjærlighet for kunsthistoriske arketyper.Kunstkritikk 7.3.23

– «Carroll Dunham. Hvor er jeg?» er både konfronterende og morsom å se på. Utstillingen er frisk og dristig i anslaget; den som ellers tar anstøt av en grovis eller to bør kanskje vurdere å nærme seg museets grafikkrom med forsiktighetKunstavisen 8.2.23

– Dette er ikke kunst for pyserDagsavisen 5.2.23 (for abonnenter)

– Hans «male gaze» er eksplisitt og karikert. Jeg tolker det som en satirisk kommentar til erotikk og kvinnekropp som tema i kunsten. Eller som et stikk til forskjønnelsen av det primitive. Utførelsen er stilsikker og morsomAftenposten 3.2.23 (for abonnenter)

– En av de største gavene Nasjonalmuseet noen gang har fått av en kunstner, er fra faren til «Girls»-stjernen Lena DunhamD2 1.2.23 (for abonnenter)

– På nivå med Picasso
Kapital 25.11.22 (for abonnenter)

Kontaktpersoner